Gemeente Overijse

Klachten, meldingen en beleidssignalen

Meldingen

Een stoeptegel die verzakt is, zwerfvuil, een omgevallen verkeersbord, een defecte straatlamp, een zitbank die stuk is, zwerfkatten ... het zijn allemaal problemen die wel eens kunnen voorkomen in jouw buurt.

Met de meldingskaart kan je problemen signaleren aan de gemeente. Elke melding wordt met de nodige discretie behandeld. Aan anonieme meldingen wordt geen gevolg gegeven.

 

Hoe ga je te werk?

  • Je maakt je melding over
  • via het e-loket
  • via het formulier
  • via e-mail: info@overijse.be
  • per brief: De Vuurmolen, Begijnhof 17, 3090 Overijse
  • aan loket 1 in de Vuurmolen

Klachten

Het gemeentebestuur streeft steeds naar de best mogelijke dienstverlening, klantvriendelijkheid, een vlotte afhandeling van aanvragen en dossiers… Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent.

Ben je ontevreden over de dienstverlening, de wijze waarop je bent behandeld, de termijn waarbinnen iets werd afgeleverd, iets dat gewoonweg niet is uitgevoerd? Meld het ons! Het gemeentebestuur en de gemeentediensten krijgen op deze manier ook de kans om fouten recht te zetten en de werking te verbeteren.

 

Wat is een klacht?

Een klacht die in aanmerking komt voor de klachtenprocedure is een uiting van duidelijke ontevredenheid over de gemeentelijke dienstverlening. Dit kan gaan over de manier waarop je behandeld bent, de manier waarop een dienstverlening is uitgevoerd (of niet uitgevoerd), of de termijn waarop het (niet) is uitgevoerd.

 

Wanneer is een klacht niet ontvankelijk ?

  • De klacht is niet bestemd voor de gemeente zelf, maar voor derden. Ze wordt overgemaakt aan de derde partij en de klager wordt hiervan geïnformeerd.
  • De gemeente is niet bevoegd voor deze klacht, maar mag de klacht niet overmaken aan de bevoegde instantie (bijvoorbeeld de Bestendige Deputatie, Raad van State,...) maar de burger zal geïformeerd worden over de beroepsprocedure.
  • De klacht is anoniem.
  • De klacht is in behandeling op een ander niveau (bijvoorbeeld gerecht).
  • De termijn waarbinnen de klacht kan ingediend worden is verstreken (1 jaar na de feiten).
  • De klacht is kennelijk onredelijk.

De klachtenprocedure is niet van toepassing op de lokale politie, het OCMW en andere overheden.

 

Hoe ga je te werk?

Je maakt je klacht over

  • via het e-loket
  • via het formulier
  • via e-mail: info@overijse.be  
  • per brief: De Vuurmolen, Begijnhof 17, 3090 Overijse
  • aan loket 1 in de Vuurmolen

 

Behandeling van de klacht

De klacht wordt overgemaakt aan de betrokken dienst. Aan de klager wordt een ontvangstbevestiging gestuurd. De dienst Cultuur en Welzijn volgt het dossier op en zorgt ervoor dat de klager zo snel mogelijk een antwoord krijgt. Wanneer wordt vastgesteld dat de klacht gegrond is, wordt ook een oplossing geformuleerd. Voorzien wordt dat een klacht binnen de 4 weken is afgehandeld.

 

Beleidssignalen

Beleidssignalen omvatten elke vorm van ongenoegen over het beleid of het uitblijven aan beleid.

 

Hoe ga je te werk?

Je maakt je melding over

  • via e-mail: info@overijse.be
  • per brief: De Vuurmolen, Begijnhof 17, 3090 Overijse
  • aan loket 1 in de Vuurmolen

Contact

Gerelateerde inhoud