Gemeente Overijse

Hof van Eede & LOD Muziektheater: Paradis

Illustratie bij het evenement

Op hoeveel manieren kan een mens vallen? Uit het paradijs, je jeugd, een relatie, uit de taal. Hoe kan je jezelf oefenen in rouw voor een verdriet dat nog moet komen? Hoeveel fictie hebben we nodig om écht authentiek te worden? Hoeveel sentimentaliteit ook, om écht te kunnen meevoelen? Hof van Eede oefent zich in empathie. Het vertrekpunt: een toevallige tragedie.

LOD-componist Thomas Smetryns koopt online een oude foto van een jonge danseres. Even later valt er een volledig fotoboek in de brievenbus; een leven in puzzelvorm. Een villa met bloemen in de Provence. ['Bienvenue dans le paradis' ] Oudere man met jongere vrouw en zoontje tussen de bloemen. [Een vleugje harp uit het open raam] Postkaarten van man uit sanatorium naar vrouw, die alleen achterblijft met zoontje. [Donkere pianoklanken, dreigend onheil] Zoontje op de fiets. Politie- foto's, haastig ingekleefd: een jongens- fiets en een bromfiets, jongensjas tussen het spatbord gedraaid. En een overlijdensbericht: de zoon is gestorven. Zestien jaar. [Paukeslag, treurige langgerekte vioolnoot].

Hof van Eede, het jonge theatercollectief rond de zussen Ans en Louise Van den Eede en Wannes Gyselinck, onderneemt samen met componist Thomas Smetryns en Ensemble Besides een reeks oefeningen in empathie, op het slappe koord tussen het alledaags tragische en het onbedoeld komische, tussen het documentaire en het fictieve. Geen opera, geen zingende personages, wel muziek als strategie om emoties te sturen, of in de weg te zitten. Want hoeveel soundtrack verdraagt het ware leven?

Uit de pers:

Etcetera.be 'Ode aan de omweg':
Het is een slimme productie vol sluipwegen op verschillende betekenisniveaus. Paradis stelt duidelijk, zowel tekstueel als visueel als muzikaal als in spel, dat de orde van het symbolische nodig is om bij het reële in de buurt te komen – om die gloeiende kool te kunnen vatten. Voor wie dat wil opent die gedachte interessante denksporen wat betreft de kunst en misschien zelfs wat betreft de politiek.

Theaterkrant.nl **** 'De stille kracht van witruimtes in muziek en woord':
Hof van Eede hebben in hun vorige theaterstukken in tekst en vertolking altijd schitterend gebalanceerd op de dunne scheiding tussen realiteit en fictie. Ook nu overtuigen Jeroen Van der Ven en Ans Van den Eede helder, grappig, treffend. De vertellers komen, na veel genoeglijke woorden en muziek, uiteindelijk uit bij de kracht van de stilte, in de muziek, in de woordenstroom, in de zegging, de vertolking, in het spel, in het spelen van het spel. De stilte in de kunsten. En dan denk je aan 'De stilte van het licht' van wijlen Joost Zwagerman. Paradis is een productie die besproken en opgehemeld had kunnen worden door Zwagerman, een productie die perfect zou passen in de tentoonstelling Silence out Loud over de stilte in de kunst en over de kunst van de stilte.

De Standaard **** 'In de suggestie toont zich de meester':
En net uit die ironie bloeit het kleine wonder van deze voorstelling op. Uit alle gekissebis over kunst, muziek of fotografie ontstaat langzaam toch zoiets als poëzie. Hof van Eede prikt de rouw niet vast als een mooie dode vlinder, maar laat hem af en aan fladderen. Ongrijpbaar als de dood zelf. Ook zelf is Paradis niet voor één gat te vangen. De voorstelling treft door niet te willen treffen, eert het heilige muziektheater door net die heiligheid onderuit te halen. Samen geeft dat een meesterproef in suggestiviteit. Metamuziektheater voelde zelden zo fijnbesnaard.

Focus Knack *** 'Hof Van Eede laat ons horen hoe melancholisch het paradijs klinkt.'
Hof Van Eede zet dankzij en samen met LOD een heel schone, verrassende stap in hun taal. De tere compositie van Smetryns dwingt hen tot een ontwapenende tederheid die ze nog niet eerder aanraakten. De muziek geeft hun taal een diepere gloed. Van den Eede staat sterker want brozer dan ooit op de scène, geflankeerd door die potige Van der Ven die per woord meer energie in het spel pompt. Energie die Van den Eede vervolgens terugkaatst met een koket komisch antwoord of een blik vol onthutsing. Wat een samenspel.

Cuttingedge *** 'Muziektheater… van theater naar muziek':
In 'Paradis' hopt het collectief van vraag naar vraag, van het paradijs naar de oerwonde die
muziek in herinnering brengt. Het is een avontuurlijk parcours, dat Jeroen Van der Ven en Ans Van den Eede voortdurend zelf ondergraven met interventies die de onmogelijkheid van een lineaire vertelling beklemtonen. Kleine verhalen over grote thema's zijn hier de kapstok voor abstractie, en net deze laagdrempelige opstap richting filosofie maakt hun creaties zo aantrekkelijk. (…) Begint 'Paradis' met woorden die de muziek versmachten, dan eindigt de voorstelling met taal die ontoereikend is om uit te drukken wat via de partituur wordt bewerkstelligd. De tekst beschrijft kortom een schitterende boog richting de klank zelf, waarbij taal (via taal!) overbodig wordt gemaakt.

Tekst: Wannes Gyselinck, Ans Van den Eede, Louise Van den Eede & Jeroen Van der Ven
Spel: Ans Van den Eede & Jeroen Van der Ven
Compositie: Thomas Smetryns
Muzikanten: Ensemble Besides (klassieke/electrische Gitaar: Toon Callier
Harp/fender rhodes: Jutta Troch
Viool: Marieke Berendsen)
Productie: Hof van Eede & LOD muziektheater
Coproductie: De Spil, Roeselare
In samenwerking met CAMPO, Gent & Arenbergschouwburg, Antwerpen.
Met de steun van de Vlaamse Overheid, Stad Gent & Provincie Oost-Vlaanderen.

www.hofvaneede.be

Bron: UiTinVlaanderen.be

Details van het evenement

Datum

Prijs

12.0 (Basistarief: 12,00 €; ABO: 10,00 €; VVK: 12,00 €; Kassa: 14,00 €)

Locatie

CC Den Blank
Begijnhof 11
3090 Overijse
02 687 59 59
info@denblank.be
http://www.denblank.be/kalender/paradis/