Vanaf woensdag 22 november 2023 werd er in de Boslaan in Maleizen een proefopstelling getest. De voorgestelde aanpak wilde de verkeersdrukte inperken en een veiligere woonomgeving creëren.
De proefopstelling werd 6 maanden getest, tot eind mei 2024. Nadien werdbekeken of de voorgestelde aanpak behouden blijft of aangepast moet worden. Na een positieve evaluatie werd inderdaad beslist om de opstelling te behouden. Daarnaast worden er nu ook extra versmallingen met tijdelijke bloembakken in het deel tussen de Bosbessenlaan en de Dennenboslaan geplaatst. Deze extra versmallingen zullen opnieuw geëvalueerd worden
door de bewoners van de Boslaan.
Waarom?
Uit metingen blijk dat de Boslaan ook vaak gebruikt wordt als sluipweg, hoewel de straat in een residentiële wijk ligt. De snelheidsbeperking die er geldt, wordt vaak genegeerd. Om de snelheid te minderen, gaan we van start met een proefopstelling met onder andere wegversmallingen. Deze proefopstelling maakt deel uit van het overkoepelend Mobiliteitsplan.
Daarnaast worden er permanente fietssuggestiestroken aangebracht in de nabijgelegen Rozierensesteenweg. Dit is een drukke baan tijdens de spits waar we, naast de auto, ook ruimte willen geven aan de fiets. Omdat de Rozierensesteenweg ook deel uitmaakt van het fietsknooppuntennetwerk – en dus ook in het weekend heel wat potentieel heeft als verbinding richting het Meer van Overijse/Genval - willen we deze verbeteren om er een veiligere fietsomgeving te creëren.
Wanneer
De opstelling liep tot 27 mei 2024. Na 3 maanden, in februari, werd gestart met de evaluatie, waarin we nieuwe metingen deden en ook de mening van de buurtbewoners bevroegen. In juli volgde de beslissing om de opstelling permanent te maken.